Napa valley

Har inte hunnit med att blogga på ett tag så ska försöka uppdatera om dom senaste dagarna i några kommande inlägg. I måndags packade vi in oss i bilen och styrde norrut. Cirka två timmar senare var vi framme i Napa Valley, känt för sina många vingårdar. Vi började i staden Napa där vi besökte ett turistcenter för att få lite info om vad man kan göra. Vi bestämde att vi skulle besöka vingården V.Sattui och Castello di Amorosa. På V.Sattui åt vi lunch, massa plockmat som var så himla gott.
 
På slottet tog vi en guidad tur som var riktigt bra, vi fick se var vinet görs samt gå ner i källaren där de lagrar allt vin. Tyvärr fick jag ju inte vara med på vinprovningen eftersom jag bara är 20. Det suger lite men jag var beredd på det. Dessutom köpte mina värdföräldrar med sig vin hem så jag fick smaka senare, så snällt.
 
Efter slottet kände vi att det var nog med vin och vingårdar, så vi körde till The Old Faithful Geyser of California. En geiser mitt i allt, trodde bara dom fanns på Island! Vi fick se vatten spruta upp ur underjorden ungefär fyra gånger så vi var mer än nöjda. På vägen tillbaka svängde vi snabbt in om The Petrified forest, en liten del sv skogen där man har hittat massor av trädfossiler. För några miljoner år sen hade en vulkan utbrott och täckte all skog med aska och lava. Det ledde till att träden blev som fossiler, de förvandlades sakta till sten. Häftigt att se och veta att träden är flera miljoner år gamla! Vi var hemma sent, så vi åt middag snabbt innan vi gick direkt och la oss!
 
Klantig som jag är glömde jag minneskortet till kameran hemma, så tog bilder med min iPhone. Har dock inte dom bilderna på datorn än så bilder får komma lite senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar: