memorial day

Idag har jag fått uppleva min första amerikanska helgdag, Memorial Day. Dagen är till för att hedra ch minnas alla soldater som har försvarat landet i olika krig genom åren. Det är en röd dag så alla är lediga, även jag. Här i La Cañada firas Memorial Day bland annat genom en parad längs staden huvudgata Foothill Boulevard. I paraden fanns allt möjligt, olika politiker, stadens skolor, orkestrar, restaurangen från stan, club scout packs och en himla massa brandmän. Här i California är allt väldigt torrt, och bränder förekommer ofta. Därför finns här gott om brandmän. En del inriktar sig på bergen, skogsbränder och räddning av människor i nöd. Det var väldigt intressant att se hur många olika barndmän här finns, inte direkt så vi har det hemma i Sverige ju. Stephan och hans boy scout pack var med i paraden, vilket såklart gjorde det extra roligt att titta.

Alla i USA är ju som ni kanske vet väldigt patriotiska, och överallt fanns amerikanska flaggor, både i folks händer, på deras bilar och på varenda lyktstolpe längs Foothill blvd.

När paraden var över sprang vi in på Ralphs och handlade lite mat, Stephans kompis skulle komma hem till oss med sin pappa och lillasyster, så vi behövde lite att bjuda på. Väl hemma åt jag lite snabbt, för sen skulle jag och Carmen till grannstaden Glendale. Vi åkte till Petco (en djuraffär) och köpte en groda. Stephan ska ha den som hämnd mot en tjej i skolan. Efter grodinköpet gick vi in på Nordstrom och kollade lite. Massor av kläder och massor av skor. Köpte faktiskt inget, hittade inte något som jag verkligen föll för, sparar hellre mina pengar då :)

När vi kom hem igen var alla barnen i poolen och vi andra satt och pratade. När eftermiddagen blev sen grillade vi lite hamburgare som vi åt till middag, och på det glass och jordgubbar till efterrätt. Resten av kvällen har jag tagit det lugnt och laddat upp för min kommande jobbvecka.
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar: